Jdi na obsah Jdi na menu
 


MiG-15 UTI - Kopro - dioráma havárie

13. 3. 2007

MiG-15 UTI - Kopro - dioráma havárie

Už v recenzi na Škodu D.1 jsem se zmínil o dvou vyjímkách mého leteckého snažení. Tohle je jedna z nich. Původně to měl být řadový model ruské stíhačky MiG-15 v cvičné verzi, nakonec se z toho vyklubal můj první pokus o skutečné dioráma. Možná pravě i přes tento model jsem se dostal ke stavbě diorám a vytváření plastických "placek".

Stavba:

Shodou okolností jsem zakoupil i tento model v PENNY. Nepatří mezi sérii "kity z lepenkové krabice", ale také se jedná o stavebnici Kopro. Nevím jestli má firma Kopro s řetězcem obchodních domů PENNY MARKET nějakou smlouvu, ale jejich spolupráce v prodeji určitě funguje. Model jsem si koupil snad jako můj úplně první s tím, že se na něm naučím práci s barvami, opracování dílů apod. Plánoval jsem, že to bude můj první model, o kterém se dá říct, že jsem si dal "opravdu záležet", ale vše dopadlo úplně jinak, jako vždy :-)

Pokud si dobře vzpomínám, MiGa jsem si koupil někdy v době, kdy byl Caydet už hotový a Avii jsem dal na půl roku k ledu, zhruba to mohlo být na začátku roku 2005. Ke stavbě jsem se ale dostal až po dokončení Avie.

Jaro 2005

Umělá hmota byla namísto "klasické koprácké lámavé bílé" šedá ohebná. Stavebnice je velice jednoduchá i přes poměrně vysoký počet dílů (42). Plánek stavby nabízí modeláři všehovšudy 4 obrázky: cca 5ticentimetrový nicneříkající pohled na letadlo zepředu, drobnou kresbu lepení kokpitu, který je celkem propracovaný (9 dílů!) a na zbývajících dvou obrázcích je shrnuta stavba celého letounu. Je to dostačující, ale rozhodně to neposkytuje úplnou představu o stavbě. Pokud jsem ještě odstraňoval ocintky ze všech dílů, dalo se říct, že si dávám záležet. Když jsem začal natírat, představa prvního "vytrýnového modelu" se rozplynula. Ignoroval jsem návod a model natřel zespoda lesklou tmavou modrou a zeshora myší šedou se žlutými pruhy na VOP a křídlech. S natíráním kokpitu jsem se vůbec neobtěžoval. Chtěl jsem mít model se zataženým podvozkem, čož se mi celkem povedlo, kryty hydrauliky naštěstí pasovaly. Zespodu jsem přilepil nažluto natřené přídavné nádrže a začal přemýšlet, co udělat, abych dodal modelu šmrnc... Napadlo mě vzít zapálenou svíčku a letadlem nad ní přelétat. Tahle metoda není zas tak úplně šílená a v "Radách a tipech" se o ní určitě ještě zmíním, ale v rukách modeláře amatéra to mělo destruktivní výsledek. Místo lehkého očazení se mi seškvařil VOP, nádrže, kokpit, úplně deformoval spodek a dokonce začala hořet SOP. Ale byl jsem spokojen a model považoval za hotový...  

Léto 2005

Dlouho mi to nevydrželo. Při pohledu na Caydeta, Avii a Škodu mi došlo, že seškvařený MiG není úplně to pravé ořechové. Rozhodnul jsem se ještě jednou prostudovat kamufláže a možná východiska. Kopro nabízelo k modelu 3 skvělá kamuflážní schémata a markingy: 1) SB Lim-2A polského letectva; 2) SB Lim-2A polského letectva, jiný útvar; 3) MiG-15 UTI finského letectva. Škoda, že stavebnice neobsahovala marking i k československému stroji. Nakonec mi bylo jasné, že se stejně žádná z kamufláží nedá na ten "škvarek" aplikovat.

Naštěstí jsem dostal spásný nápad. Co s letadlem, které je podivně natřeno a má deformovaný spodek?! Co takhle havárie při leteckém dnu! V hlavě se mi začal rýsovat pohled na havarovaný MiG-15, který při leteckém dnu tvrdě dopad do rozbahněného pole. Z desky jsem si uříznul placku o rozměrech 21cm x 9 cm. Pomocí lepidla Herkules a několika kousků polystyrenu jsem si vytvořil požadovaný povrch krajiny. Pamatuji se, že jsem se při řezání polystyrenu zhavým nožem v uzavřené garáži trochu přiotrávil, ale stálo to za to :-) Brázdu po dopadnutí MiGu jsem vytvořil pomocí akrylátového tmelu. Ten jsem natřel lesklou hnědou pro znázornění bahna, lehce vystínoval černou, přilepil trsy trávy a "vláčkařský" keř. Samotný model jsem rozříznul na dvě části za kabinou a odříznul pravé křídlo. Pro deformaci jsem použil nažhavený nůž a celý stroj jsem napatinoval "černou vodičkou". Nakonec jsem dioráma doplnil o 4 figurky; zdravotní sestřičku, technika a dva přísluníky pozemního bezpečnostního personálu. Teď už bylo moje první  "dioráma" opravdu hotové.

Shrnutí:

měřítko: 1:72

výrobce: Kopro (Kovozávody Prostějov)

doplňky: 4 figurky pozemního personálu

úpravy: kromě menšího požáru a kompletního rozřezání nic :-D

barvy: Humbrol + Revell

patina: deformace pomocí žhavého nože a svíčky, znázornění okouření černou vodičkou

doba práce: cca 15 hodin

Obrazek

Obrazek

Další fotografie:

http://www.foto-album.cz/show.photo?Id=182266&Action=Max

http://www.foto-album.cz/show.photo?Id=182267&Action=Max

http://www.foto-album.cz/show.photo?Id=182268&Action=Max

http://www.foto-album.cz/show.photo?Id=182269&Action=Max

 

Historie:

Zavedení letounů MiG-15 do výzbroje československého letectva si vyžádalo dalekosáhlé změny v organizaci, provozních zařízeních a výcviku. Bylo nutné vystavět nová letiště s betonovými vzletovými a přistávacími dráhami a zavést nový režim života u útvarů, který vyžadoval provoz proudových letounů. Získavaly se zkušenosti s organizací a metodikou výcviku pilotů proudových letounů a současně probíhal výcvik technické obsluhy a pozemního zabezpečení provozu.

V červenci 1951 obdrželo nově zřízené "Proudové výcvikové středisko letectva" zásilku mohutných beden, které obsahovaly čtyři letouny MiG-15 UTI. S dalšími šesti letouny MiG-15 přilétli sovětští piloti. Od této doby začaly "patnáctky" psát historii Migů na československém nebi. Za nezištné sovětské pomoci se rozběhla licenční výroba MiGů-15 v československém kódu označených jako S-102, pozdějších MiG-15 bis jako S-103 a v roce 1955 se začal vyrábět i cvičný dvoumístný letoun MiG-15 UTI s označením CS-102. V druhé polovině padesátých let bylo československé označování zrušeno a ponecháno původní sovětské označení Mig-15.

Obrazek

Pro zobrazení podrobnější historie a technických udajů stroje, klikněte na následující odkaz:

http://www.valka.cz/newdesign/v900/clanek_10543.html

 

Komentáře

Přidat komentář

Přehled komentářů

Zatím nebyl vložen žádný komentář